LZMK

Filmska enciklopedija

PINTER, Harold Filmska traka traži dalje ...

PINTER, Harold, engl. dramatičar, scenarist, redatelj i glumac (London, 10. X 1930). Studirao na londonskoj Royal Academy of Dramatic Arts (RADA), potom glumio u kazalištu (pod pseudonimom David Baron). U mladosti piše poeziju i prozu, dok prvu dramu (Soba — The Room) objavljuje 1957. Već u prvoj polovici 60-ih godina postaje jedan od najcjenjenijih i najizvođenijih dramatičara engl. govornog područja. Modernistički koncipirani, komadi su mu najčešće bez izrazita zapleta, komorni i statični, temeljeni na virtuozno vođenom dijalogu i neočekivanim obratima u odnosima među likovima; u središte radnje često postavlja uljeza koji se nameće kao gospodar. Isprva je pisao za radio i televiziju, a na filmu je debitirao 1963. U scenarijima, bez obzira da li su prema vlastitim kaz. predlošcima ili originalni, ostaje vjeran svojim dramaturškim načelima. Napose je važna njegova suradnja sa J. Loseyjem, koji je pod Pinterovim utjecajem djelomice izmijenio svoj stil (Sluga, 1963; Nesreća, 1967 /u oba i glumac/; Ljubavni glasnik, 1970). Režirao je film Butley (1973) po kaz. komadu S. Graya, o problemima međuljudskih odnosa u sveuč. sredini.

Ostali važniji filmovi: Pazikuća (C. Donner, 1963, prema vlastitoj drami); Žderačica (J. Clayton, 1964); Quillerov izvještaj (M. Anderson, 1966); Rođendanska zabava (W. Friedkin, 1968, prema vlastitoj drami); Povratak (P. Hall, 1973, prema vlastitoj drami); Posljednji magnat (E. Kazan, 1976); Ženska francuskog poručnika (K. Reisz, 1981); Prevara (D. Jones, 1983, prema vlastitoj drami); Povratak (J. Schatzberg, 1989).

B. Sen.


Citiranje:
PINTER, Harold. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 27.5.2022. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=4069>.

kratice i simboli