PETELSKI, Czesław i Ewa

traži dalje ...

PETELSKI, Czesław i Ewa, polj. filmski i tv-redatelji (Czesław: Białystok, 5. XI 1922; Ewa: Pyzdre, 24. XII 1920). Vjenčali su se za studija na film. akademiji u Łodźu. Nakon stjecanja diplome režiraju po 1 epizodu u omnibusima Tri priče (1953) i Tri starta (1955). Nakon što su zajedno režirali cjelovečernji film Olupine (Wraki, 1957), nastavili su suradnju i supotpisali oko 20 kinemat. i niz tv-filmova. Ipak, najveći uspjeh ostvario je Czesław P. u svome jedinom samostalnom filmu Baza umrlih (Baza ludzi umarłych, 1959) prema noveli Budale vjeruju u jutro M. Hłaska — jednome od reprezentativnijih primjera »crnog realizma« koji je tzv. poljsku školu nadovezao na iskustva franc. poetskog realizma iz 30-ih godina. Sl. tendencije u zajedničkom filmu Artiljerac Kaleń (Ogniomistrz Kaleń, 1962) izazvale su — i pored neprijepornih vrijednosti tog djela o borbi polj. vojske s ukr. nacionalističkim grupama neposredno nakon oslobođenja od Nijemaca — ozbiljne kritike polit. krugova, nakon kojih u svojim kasnijim projektima iskazuju više red. umijeće no autorstvo. U takvim okvirima zapaženiji su Crna krila (Czarne skrzydła, 1963, Srebrna nagrada na festivalu u Moskvi), Gonič (Naganiacz, 1964, nagrađivan u Locarnu), Drvena krunica (Drewniany różaniec, 1965), Crvena oskoruša (Jerzębina czerwona, 1970), Kopernik (1973, Srebrna nagrada u Moskvi), Kazimir Veliki (Kazimierz Wielki, 1975), Povratna karta (Bilet powrotny, 1978) i Rođendan mladog Varšavljanina (Dzień urodzin młodego Warszawiaka, 1980).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

PETELSKI, Czesław i Ewa. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 18.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4018>.