NEWYORŠKI FILM

traži dalje ...

NEWYORŠKI FILM, također Newyorška škola (The New York School), opći naziv za filmove nastale ne samo na Manhattanu, nego i u newyorškoj okolici, pa i na čitavoj am. Istočnoj obali. Kao kult. metropola, New York je oduvijek bio središte avangardnih istraživanja u svim umjetnostima, pa tako i na filmu (zbog toga je antipod → Hollywoodu), osobito u dokum. filmu te u tzv. poetskom i osobnom filmu. Što se tiče igr. produkcije, u New Yorku su se odavno snimali niskobudžetni (low-budget) projekti izvan studija i bez velikih zvijezda. Među takvim autorima izdvajaju se John Cassavetes (»Sjenke«, 1961), Shirley Clarke (»Veza«, 1961), Jim McBride (»Dnevnik Davida Holzmana«, 1967), Brian De Palma (»Pozdravi«, 1968) i Norman Mailer (»Maidstone«, 1971).

Još 1930. u New Yorku je postojala veća grupa film. stvaralaca koji su se filmom koristili kao polit. instrumentom. Ističu se Pare Lorentz (»Plug koji je uništio ravnice«, 1936, i »Rijeka«, 1937), Elia Kazan (»Ljudi iz Cumberlanda«, 1937), zatim Lewis Jacobs, Nancy Naumberg, Jay Leyda, Sidney Meyers i dr.; tom krugu pripada i čuveni kratki igr. film »Pita na nebu« (1934), kolektivno djelo grupe autora na čelu s Ralphom Steinerom. Kasnije su im se pridružili i Willard Van Dyke, Leo Hurwitz i Paul Strand. Među autorima ranih poetskih filmova ističu se Herman Weinberg i Irving Browning.

Realizaciju filmova izvan hollywoodskih šablona u New Yorku podržava nekoliko značajnih institucija. To je, prije svih, čuveni Museum of Modem Art s najvećim film. arhivom u SAD i s izvanredno opremljenim centrom za znanstveno proučavanje filma, zatim Whitney Museum koji redovno prikazuje avangardne filmove tzv. neovisnih redatelja, te Anthology Film Archive (direktor Jonas Mekas) koji skuplja i prikazuje probrana djela am. novih (underground) redatelja. Spomenuti treba i mnogobrojna tzv. umjetnička kina (art cinemas) u kojima se redovito prikazuju eksp. filmovi i priređuju diskusije s njihovim stvaraocima (najaktivnije je Millenium), kao i udruženje distributera nekomerc. filmova Film-Makers' Cooperative.

Newyorskoj školi pripadaju i sljedeći istaknuti redatelji dokum. filmova: Richard Leacock, Don Allan Pennebaker, Frederick Wiseman, braća Albert i David Maysles, Lionel Rogosin i Allan Funt, inicijator metode snimanja skrivenom kamerom poznate kao Candid Camera, koja je dala značajan poticaj razvitku → direktnog filma. U posljednje vrijeme New York postaje i središte eksperimentiranja na području povezivanja filma s dr. medijima, osobito s videom, kompjutorima i laserom.

Među avangardnim newyorškim redateljima izdvajaju se Maya Deren, Hans Richter, Marie Menken i Willard Maas. Isto tako, gotovo svi am. neovisni redatelji, bez obzira na prebivalište, premijere svojih filmova organiziraju u New Yorku. U novije vrijeme i ugledni newyorški filmski festival, koji se održava svake godine u septembru, u program uključuje najvažnija ostvarenja avangardnih autora (→ new american cinema), pa i onih izvan SAD.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

NEWYORŠKI FILM. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3738>.