LZMK

Filmska enciklopedija

NEBENZAHL, Seymour Filmska traka traži dalje ...

NEBENZAHL, Seymour, američko-njem. producent (New York, 22. VII 1899 — New York, 23. IX 1961). Iako rođeni Amerikanac, nakon I svj. rata s obitelji odlazi u Njemačku, gdje — u Berlinu — s bratom 1924. osniva producentsku kuću Nero-Film. Dinamičniji i istančanijeg ukusa od brata, N. određuje aktivnost poduzeća, za koje rade vodeći njem. redatelji G. W. Pabst, F. Lang i P. Czinner. Osobito je uspješno surađivao s Pabstom, kojem je ostavljao punu stvaralačku slobodu, a znatno mu je pomogao i u prevladavanju prelaska na zv. film. Po dolasku nacionalsocijalistâ na vlast, kao Židov emigrira i aktivnost nastavlja u Francuskoj, gdje s uspjehom proizvodi filmove Mayerling (A. Litvak, 1936) i Werther (M. Ophüls, 1938). God. 1939. vraća se u SAD; isprva je izvršni producent kompanije MGM, a potom radi samostalno (npr. Hitlerova luda, 1943, i Ljetna oluja, 1944, D. Sirka). Nakon II svj. rata producira sve rjeđe, najzapaženije bizarne krim. filmove Potjera (A. Ripley, 1946) i M (J. Losey, 1951), novu verziju vlastite produkcije iz njem. razdoblja (F. Lang, 1931). U SAD nije imao uspjeha kao u Njemačkoj, pa se 1951. povukao.

Ostali važniji filmovi: Ljudi u nedjelju (R. Siodmak i E. G. Ulmer, 1929, dugometr. dokumentarni); Zapadno bojište 1918. (G. W. Pabst, 1930); Ariane (P. Czinner, 1931); Drugarstvo (G. W. Pabst, 1931); Atlantida/Gospodarica Atlantide (G. W. Pabst, 1931); Testament doktora Mabusea (F. Lang, 1933); Tragični sastanak (L. Moguy, 1946).

Vl. T.


Citiranje:
NEBENZAHL, Seymour. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 10.7.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=3709>.

kratice i simboli