LZMK

Filmska enciklopedija

NAKADAI, Tatsuya Filmska traka traži dalje ...

NAKADAI, Tatsuya, jap. filmski i kazališni glumac (Tokio, 1932). Isprva trg. putnik, potom uči glumu. Karijeru otpočinje u kazalištu. U prvoj polovici 50-ih godina angažira ga kompanija Shochiku. Redatelj M. Kobayashi otkriva — iza ugodne vanjštine elegantnoga modernoga film. junaka — skriveni temperament i interpretativnu žestinu, te mu povjerava ulogu okrutnog gangstera u svojoj Crnoj rijeci (1957), a potom idealista Kajija u monumentalnomu antiratnom epu Ljudsko stanje (1959—61, u 3 dijela). Uspješno surađuju i u moral, sagama Harakiri (1962) i Pobuna (1967), u žanru jidai-geki, te u bajkovitim Strašnim pričama (1964). A. Kurosawa povjerava mu najprije uloge samuraja-negativaca koji se suprotstavljaju gl. junaku (T. Mifune) u filmovima Tjelesna straža (1961) i Sanjuro (1962), a potom i beskrupuloznoga policijskog inspektora u filmu Veliki i mali/Između neba i pakla (1963). Suradnju obnavljaju tek u Kagemushisjenki ratnika (1980), gdje N. tumači trostruku ulogu moćnog feudalca, njegova mlađeg brata te sitnog kriminalca — feudalčeva dvojnika (dobio ju je nakon odustajanja glumca Sh. Katsua), te u Pobuni/Kaosu (1985), gdje tumači moćnog vlastelina Hidetorua — jap. verziju Shakespeareova kralja Leara. Širok glum. dijapazon prožet tehnikom metode Actors' Studija prilagođene jap. senzibilitetu, čine ga jednim od najvećih »profesionalaca« jap. filma, pa uspjehe postiže u najrazličitijim žanrovima: komediji (Ključ/Čudna opsesija, 1959, K. Ichikawe), melodrami (Kad žena silazi stepenicama, 1960, M. Narusea), → chambara-filmu (Goyokin, 1969, H. Gosha) i dr. U toku 70-ih godina film. karijera mu je opala, pa se vratio kazalištu, a sa suprugom K. Miyazaki 1975. otvorio glum. školu.

Ostale važnije uloge: Sedam samuraja (A. Kurosawa, 1954, cameo); Neukrotiva (M. Naruse, 1957); Požar (K. Ichikawa, 1958); Kao supruga, kao žena (M. Naruse, 1961); Ljubav pod križem (K. Tanaka, 1962); Nasljedstvo (M. Kobayashi, 1963); Lice drugoga (H. Teshigahara, 1966); Buraikan (M. Shenoda, 1970), Bitka za Okinawu (K. Okamoto, 1971); Krčma zla (M. Kobayashi, 1971); Bitka za Port Arthur (Sh. Maruyama, 1972); Obitelj (S. Yamamoto, 1974); Prazan stol (M. Kobayashi, 1986).

N. Sić.


Citiranje:
NAKADAI, Tatsuya. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 4.6.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=3671>.

kratice i simboli