MUNIER, Roger

traži dalje ...

MUNIER, Roger, franc. filozof i teoretičar filma (Nancy,1923). Neposredni sljedbenik → fenomenološke škole u filozofiji i teoriji filma. Sasvim autohton u odnosu na spoznaje dr. mislilaca iste orijentacije, zastupa ideju o fotografiji i filmu kao o »diskursu o svijetu što ne govori o njemu drugačije do ustupajući mu riječ«: film ne prikazuje čovjekovu sliku stvari, kao slikarstvo, već donosi stvari sâme, osiguravajući im imaginarno prisustvo koje nas magijski potčinjava i izjednačuje sa sobom. Stoga, nema više izbora jer se diskurs izjednačio sa svijetom, zaobilazeći čovjeka. Duh kao logos se isključuje te postaje alogos. Svijet je sâm vlastita poruka a jedini njegov govor je nemuštost. Smisao filma je u ritmu kretanja slika iz kojeg je čovjek isključen: vidimo kako taj nepromišljeni refleks stvari nešto »govori«, ali ne znamo što. Taj alogos, međutim, može ponovno postati logos kao analogos: ako film. sliku ne shvatimo kao refleks stvari, već kao poseban superiorni znak čija je slika svijeta samo materija, rukopis koji samoobjavom prirode govori o čovjekovom svijetu, njegovom sredstvu, a ne cilju (Protiv slike — Contre l'image, 1963; Drugi glas — Le chant second, 1967).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

MUNIER, Roger. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3627>.