MILIUS, John

traži dalje ...

MILIUS, John, am. redatelj, scenarist i producent (Saint Louis, Missouri, 1944). Sin postolara. Poklonik surfinga (iako kronični astmatičar), fasciniran jap. kulturom (zen, kendo, A. Kurosawa, M. Kobayashi), opsjednut tradic. američkim vrijednostima (smatra da ih simboliziraju Th. Roosevelt i J. Ford), M. primjereno oblikuje vlastiti svjetonazor koji — završivši studij filma na sveučilištu Southern California — uspijeva precizno (i agresivno) definirati u svojim projektima (bez obzira da li je scenarist, redatelj ili producent). U profesionalnoj kinematografiji javlja se potkraj 60-ih godina kao scenarist, popravljajući prethodne verzije; njegove najznačajnije preradbe (Dvanaest žigosanih, 1967, R. Aldricha; Škorpion ubija, 1971, D. Siegela; Ralje, 1974, S. Spielberga) ostaju nepotpisane. Prvi su mu realizirani scenariji Jeremiah. Johnson (S. Pollack, 1972) i Sudac za vješanje (J. Huston, 1972). Kao redatelj debitira filmom Dillinger (1973), biografijom nekadašnjega am. »državnog neprijatelja br. 1«, demonstrirajući dinamičnošću, žestinom, dramaturški funkcionalnom mizanscenom i vrsnom glum. podjelom iznimnu red. darovitost. U pustolovnoj melodrami Vjetar i lav (The Wind and the Lion, 1975) o nadmetanju 2 karizmatske ličnosti — šeika Rajsulija i Th. Roosevelta, inventivno se poigrava klas. žanrovskim obrascima. Slijedi njegovo najambicioznije djelo Dan velikih valova (Big Wednesday, 1978, i koscenarist sa D. Aabergom), o prijateljstvu 3 californijska surfera 60-ih godina, koje — izbjegavajući striktne žanrovske odrednice — prerasta u kroniku razdoblja i njegova morala. Filmom Conan (Conan the Barbarian, 1982, i koproducent te koscenarist sa O. Stoneom) prema romanu R. E. Howarda, fantastičkom pustolovinom o mitskom, nadnaravno snažnom junaku, postiže golem komerc. uspjeh. Vrlo je gledana i Crvena zora (Red Dawn, 1984, i koscenarist sa K. Reynoldsom), ratni film u kojem razvija za nj tipičnu temu o sazrijevanju mladih u okrutnim uvjetima; priča o sovj. okupaciji SAD izazvala je mnoge prosvjede i osude.

Usprkos modernističkim i stilizacijskim postupcima, M. je među suvremenim redateljima po svjetonazoru i shvaćanju medija najbliži am. klasicima akcionog filma. U samo 5 red. ostvarenja izgradio je prepoznatljiv autorski svijet, prožet vjerom u svoje junake koji — bez obzira na pov. i ideol. kontekst — provjeravaju svoje sposobnosti u fiz. sukobima i pothvatima, referirajući se primarno na ideje ljubavi i prijateljstva.

Ostali važniji filmovi — kao (ko)scenarist: Klopka za inspektora Callahana (T. Post, 1973); Apokalipsa danas (F. F. Coppola, 1979); Texaški graničar (W. Hill, 1987); kao producent: 1941./ Luda invazija na Californiju (S. Spielberg, 1979); U podzemlju seksa (P. Schrader, 1979); Rijetka odvažnost (T. Kotcheff, 1983).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

MILIUS, John. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 23.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3486>.