MAY, Renato

traži dalje ...

MAY, Renato, tal. teoretičar filma, montažer i redatelj (Šibenik, 24. XII 1909). Vodeći predstavnik gramatičarskog shvaćanja filma u Italiji. Kao sljedbenik V. I. Pudovkina i R. Arnheima, odlučujući značaj daje kadru i montaži, »idealnom vremenu i prostoru«, »novoj dimenziji stvarnosti«, ali ih sagledava psihološki, u funkciji gledaočeva dojma. Film. jezik je jezik konkretnih slikovnih predodžaba (M. izbjegava rasprave o zvuku), koje sintetiziraju mogućnosti diferencirajućih činilaca uspostavljanjem veza (po položaju, simetričnosti, sličnosti, suprotnosti, veličini, kretanju), što omogućuje prijelaz s jednog kadra na drugi, tj. montažni kontinuitet, čiji je jedini autor redatelj a ostali suradnici na filmu samo su »interpreti« (Film i jezik — Cinema e linguaggio, 1961). Aktualizirana tehnikom, emotivna funkcija montaže ostvaruje se kompozicijom, uravnoteženošću u skladu sa subjektivnošću stvaraoca, što je regulirano pravilima film. gramatike i sintakse. Narušavanje tih pravila samo po sebi nije umjetnost, ali se može prihvatiti ako je opravdano strukturom djela (Za jednu gramatiku montaže — Per una gramatica del montaggio, 1938, kasnije knjiga Filmski jezik — Il linguaggio del film, 1947). Zapažen je autor kratkometr. filmova i jedan od vodećih tal. montažera.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

MAY, Renato. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3360>.