MARTIN, Marcel

traži dalje ...

MARTIN, Marcel, franc. kritičar i teoretičar filma (1908). Dugogodišnji urednik časopisa »Cinéma«, autor »gramatičarskog« djela Filmski jezik (Le langage cinématographique, 1955, dopunjeno 1962), u kojem nabraja izražajna sredstva filma, svrstana u precizne i shematizirane kategorije, s mnogobrojnim primjerima. Film. jezik shvaća kao »neposredno suočavanje sa spontanim znacima koji su namjerno izabrani i raspoređeni«, međutim, u njemu su znak i stvar koju označuje jedno te isto biće; stoga, dok je riječ govornog jezika otvorena za sva moguća značenja, film. slika ostaje jednoznačna sve dok se ne upusti u vlastitu jezičnu nadgradnju. Inače, ona u sebi nosi klicu koja je kao jezik razara čim postane sâmo sredstvo za konvencionalizirano prenošenje idejâ i osjećajâ. Moderni film stvara mogućnost objektivnosti za svog autora i slobode za gledaoca (koji kao da prisustvuje događajima sa svim njihovim prividnim nejasnoćama, suočava se sa stvarnošću, što mu omogućuje kontemplaciju, ali i oduzima mogućnost tradic. objašnjavanja smisla). Tako film prestaje biti jezik i spektakl, a postaje stil i kontemplacija (jezik je spoj tehnike i estetike, a stil sublimacija tehnike u estetiku), tj. prerasta iz jezika u samosvojno biće.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

MARTIN, Marcel. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3320>.