MALRAUX, André

traži dalje ...

MALRAUX, André, franc. književnik, političar, redatelj i teoretičar filma (Pariz, 3. XI 1901 — Pariz, 23. XI 1976). Bivši ministar kulture, doktor znanosti. Od mladosti pokazuje posebno zanimanje za film, ali je ostvario samo jedno djelo Nada (L'espoir, 1939—45, Prix Louis Delluc), po vlastitom scenariju rađenom na osnovi istoimenoga vlastitog romana, snimljeno u Španjolskoj na bojištima građanskog rata 1936—39 (u kojem je i sâm sudjelovao). Iz romana je uzeta samo jedna situacija i razrađena u film od 90 min: spuštanje grupe boraca s ranjenim i mrtvim pilotima niz obronke planine Sierra de Teruel, inspirirano stvarnim doživljajem autora. Izvanredne scene uličnih borbi, doživljaji posadâ u kabinama bombarderâ (prvi put u povijesti snimani u originalnim letjelicama) i rekonstruirani pov. događaji (u kojima nastupaju sâmi sudionici) čine to djelo autentičnim iskazom koji odiše duhom revolucije. Rad na njemu prekinut je po ulasku Francovih trupa u Barcelonu 1939. pa je priveden kraju tek poslije II svj. rata.

M. je objavio značajan teorijski ogled Nacrt za jednu psihologiju filma (Esquisse d'une psychologie du cinéma, 1939, ponovno objavljen 1947), u kojem tvrdi da je film ponikao kao sredstvo reproduciranja trodimenzionalne stvarnosti u kretanju i tako se predstavio najprije kao plastika dvodimenzionalne slike; posebna umjetnost postao je tek kad je razbio svoj ograničeni prostor i zamijenio ga promjenljivim odlomcima stvarnosti koje bira redatelj, oslobodivši se robovanja prostornim odrednicama života; zv. film se u prvim godinama također zaputio stazama reprodukcije, a umjetnost je postao kad zvuk počinje služiti kao kontrapunkt slici; kombinirajući montažu slike i zvuka, postao je sredstvo pripovijedanja i analize koja se izvodi prikazom ljudskog ponašanja ili »polupriznanjima« što ih likovi daju kroz govorni tekst (zadržavajući u izvjesnom stupnju svoju tajnu — zato redatelj mora znati kada njegove ličnosti trebaju govoriti /za razliku od kazališta, gdje govore stalno/); s obzirom na tu »veličinu životne materije« koju može donijeti, filmu konkurent nije kazalište, već prava umjetnost prodiranja u unutrašnjost čovjekove ličnosti — roman.

LIT.: D. Marion, André Malraux, Paris 1970.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

MALRAUX, André. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3240>.