LZMK

Filmska enciklopedija

LJESTVICA USPJEŠNOSTI Filmska traka traži dalje ...

LJESTVICA USPJEŠNOSTI, slobodan prijevod prema engl. box-office (prodavaonica ulaznica; uspješna priredba koja privlači gledatelje), naziv rasprostranjen u zap. kinematografijama (osobito američkoj), kojim se označuje i određuje tržišna vrijednost neke film. → zvijezde (rjeđe se upotrebljava i za producente, scenariste ili redatelje) ili prihod od pojedinog filma. Za film. zvijezde LJ. je zapravo kategorizacija njihova udjela u uspjehu filmova u kojima nastupaju; služi kao orijentacija u izboru njihovih budućih projekata, kao kriterij za ulaganje u pojedini film. projekt te za visinu honorara zvijezde, ali i u planiranju cjelokupne proizvodnje film. kompanijâ. Radi toga se u SAD potkraj svake godine anketiraju prikazivači filmova, a rezultat ankete objavljuje u obliku liste (ljestvice) izdavačke kuće Quigley Publications. Zbog teško odredivog udjela redatelja, teme, žanra i produkcijskog angažmana u pojedinom filmu, rezultati ankete ipak nisu najpouzdaniji dokaz tržišne vrijednosti pojedinog stara (a mogu čak i ugroziti karijere nadarenih mladih glumaca). Međutim, takve liste barem djelomično svjedoče o ukusu publike i razvoju tog ukusa. Tako, npr., na ljestvici 10 najkomercijalnijih glumaca našla se do 1985. tek jedna zvijezda s ne-engl. govornog područja (Brigitte Bardot 1958), 30-ih godina iznimnu popularnost uživali su dječji glumci a ženske i muške zvijezde bile su gotovo podjednako popularne (od poč. 70-ih godina na toj se listi nađe tek poneka glumica), od muškaraca najpopularniji su bili oni u tipovima → čovjeka od akcije i → momka iz susjedstva, dok začuđuje slab »plasman« predstavnikâ od kritike i filmofila izuzetno cijenjenoga glum. tipa → buntovnika bez razloga. Na toj su ljestvici (do 1985) najčešće bili sljedeći glumci: John Wayne (25 puta); Clint Eastwood (18); Gary Cooper (18); Clark Gable (16): Bing Crosby (15); Paul Newman (13); Bob Hope (13); Burt Reynolds (12); Cary Grant (11); Barbara Streisand (10); Doris Day (10); Betty Grable (10); James Stewart (10); Spencer Tracy (10); Elizabeth Taylor (9); Steve McQueen (9); Jack Lemmon (8); Abbott/Costello (8); Humphrey Bogart (8); Rock Hudson (8); Dustin Hoffman (7); Robert Redford (7); Elvis Presley (7); Shirley Temple (6); Mickey Rooney (6); Jerry Lewis (6); Lewis/Martin (6); Frank Sinatra (6); William Holden (6); James Cagney (6).

Usporedo s ljestvicama uspješnosti glumaca, u film. poslovnom svijetu pojavljuju se (i nadopunjuju ih) znatno točnije liste-izvještaji financ. prihoda (tjednih, mjesečnih, godišnjih, svih vremena) pojedinih filmova. Tako, npr., am. tjednik → »Variety« u svakom broju donosi pomno obrađenu listu filmova (50 top-grossing films) na repertoaru u SAD koja predočuje ukupni prihod filma, koliko se tjedana nalazi na repertoaru, prihod posljednjeg i pretposljednjeg tjedna prikazivanja, u koliko se (većih) gradova prikazuje i sl. Takva lista služi kao orijentacija daljim potencijalnim kupcima (distributerima); odviše često ima i diskvalifikatorsku ulogu u plasmanu pojedinih filmova koji ne odgovaraju trenutnom ukusu publike ili čije prikazivanje ne prati odgovarajuća propaganda. Za iskazivanje utrška najmanje su pouzdane liste financijski najuspješnijih filmova svih vremena — zbog toga što se do 30-ih godina nisu provodila dostatno stručna obračunavanja prihoda, jer je — zbog promjena vrijednosti valute, inflacije i sl. — teško ostvarljivo uspoređivanje prihoda nekadašnjih i novijih filmova. Stoga bi još uvijek, po mnogim mišljenjima, najkomercijalniji film svih vremena trebalo biti Rađanje jedne nacije (1915) D. W. Griffitha, s prihodom većim od 18 (po nekim izvorima čak 50) milijuna dolara (tadašnjih). Po drugima, rekord pripada filmu Prohujalo s vihorom (1939) V. Fleminga, koji je (s prihodom od blizu 70 milijuna dolara) do potkraj 60-ih godina bio gotovo 3 desetljeća prvi na listi. Inače, ljestvica je (za 1985) pokazivala sljedeći redoslijed: E. T. — došljak iz svemira (1982) S. Spielberga (Universal): 227 960 804 dolara; Rat zvijezdâ (1977) G. Lucasa (20th Century-Fox): 193 500 000; Povratak Jedijâ (1983) R. Marquanda (20th Century-Fox): 168 002 414; Imperij uzvraća udarac (1979) I. Kershnera (20th Century-Fox): 141 600 000; Ralje (1974) S. Spielberga (Universal): 129 961 081; Istjerivači duhova (1984) I. Reitmana (Columbia): 128 216 446; Otimači izgubljenog kovčega (1981) S. Spielberga (Paramount): 115 598 000; Indiana Jones i hram sudbine (1984) S. Spielberga (Paramount): 109 000 000; Policajac iz Beverly Hillsa (1984) M. Bresta (Paramount): 108 000 000; Briljantin (1978) R. Kleisera (Paramount): 96 000 000; Tootsie (1982) S. Pollacka (Columbia): 95 206 129; Povratak u budućnost (1985) R. Zemeckisa (Universal): 94 000 000; Istjerivač đavola (1973) W. Friedkina (Warner Brothers): 89 000 000; Kum (1972) F. F. Coppole (Paramount): 86 275 000; Superman (1978) R. Donnera (Warner Brothers): 82 800 000; Bliski susreti treće vrste (1977) S. Spielberga (Columbia): 82 750 000; Rambo II (1985) G. Pan-Cosmatosa (Tri-Star): 80 000 000; Moje pjesme, moji snovi (1965) R. Wisea (20th Century-Fox): 79 748 000; Gremlini (1984) J. Dantea (Warner Brothers): 79 500 000; Žalac (1973) G. R. Hilla (Universal): 78 198 608.

U SFRJ rijetko se objelodanjuju godišnje liste komerc. uspjeha filmova — u zemlji, po republikama i pokrajinama; najčešće sadrže broj gledalaca pojedinog filma (ne i njegov utržak).

An. Pet.


Citiranje:
LJESTVICA USPJEŠNOSTI. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 26.5.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=3177>.

kratice i simboli