LESTER, Richard

traži dalje ...

LESTER, Richard, britansko-am. filmski i tv-redatelj i producent (Philadelphia, 19. I 1932). Studirao kliničku psihologiju na sveučilištu Pennsylvania. Već sa 20 godina afirmira se kao uspješan redatelj komerc. tv-spotova za kuću CBS. Kao glazbenik — gitarist i pijanist — obilazi Sjev. Afriku, Španjolsku i Francusku; nastanjuje se u Vel. Britaniji, gdje sa P. Sellersom i S. Milliganom za Radio BBC realizira vrlo uspjeli Goon Show. Na filmu debitira kratkometr. komedijom u slapstick-tradiciji Film o trčanju, skakanju i stajanju (The Running Jumping and Standing Still Film, 1960, i susnimatelj, komontažer i skladatelj). Prvi cjelovečernji film režira 1962, a ugled stječe projektima s popularnim sastavom → Beatles: u Noći nakon teškog dana (A Hard Day's Night, 1964) objedinjuje dokumentarizam i televizijsku muz. komediju, a U pomoć! (Help!, 1965) koncipira kao humornu psihodeličnu fantaziju. Oba odlikuju luckasti humor, frenetičan ritam, brojni kadrovi i uporaba najrazličitijih objektiva — odraz autorova tv-iskustva. Za komediju Šarm ... i kako ga steći (The Knack ... and How to Get It, 1965), parodiju na tipizirane sižeje o »seksualno razuzdanom Londonu«, nagrađen je na festivalu u Cannesu Zlatnom palmom, a ne manje uspješno je i ironiziranje hollywoodskih kostimiranih spektakla Smiješne su se stvari dogodile na putu za Forum (A Funny Thing Happened on the Way to Forum, 1966). Melodrama Petulia (1968), realizirana u SAD u maniri franc. novog vala, donosi mu — zbog složene strukture — ugled slojevitog autora. Međutim, u filmovima s kraja 60-ih godina, osobito Kako sam dobio rat (How I Won the War, 1967, i producent) i Garsonijera (The Bed-Sitting Room, 1969, i producent), nekonvencionalnost i poigravanje apsurdom potiskuju sklonost prema tradic. naraciji. Ona se naglašeno iskazuje tek 70-ih godina, kad se Lesterova red. razigranost potpuno usklađuje s pripovjednim ambicijama. Ponajprije mu to uspijeva u filmovima Tri mušketira/Kraljičina ogrlica (The Three Musketeers, 1974), Četiri mušketira (The Four Musketeers, 1975), Kraljevski fleš (The Royal Flash, 1975) i Robin Hood i Marian (Robin and Marian, 1976), uspjelim pov. rekonstrukcijama s mnoštvom sarkastičnih replika na kostimirane filmove. Jednako vješto režira i vrlo uspjeli thriller s elementima filma katastrofe Gospodar života i smrti (Juggernaut, 1974) te akcionu dramu o kub. revoluciji Kuba (Cuba, 1979). Do 1986. režirao je 20 igr. filmova i 1 dokumentarni.

Usprkos raznolikom odjeku njegovih ostvarenja, L. se u suvremenom filmu nametnuo kao jedan od zanimljivijih autora sa sposobnošću da bizarni humor prilagodi zahtjevima najšire publike i spretnošću da nervozan, modernistički red. prosede, sačinjen od neuobičajenih i vrlo složenih montažnih fragmenata, prilagodi zadacima razgovijetnog vođenja priče. Superiornom vještinom integrira realist., često dokumentarističku metodu s naglašenom stilizacijom, karakterističnom za filmaša koji je iskustvo stekao radeći na zabavno-glazb. tv-programima; isto tako, relativno uspješno izmiruje ideol. nonkonformizam s tradicionalnijim svjetonazorom.

Ostali važniji igr. filmovi: The Ritz (1976); Dva super-bandita (Butch and Sundance: The Early Days, 1979); Superman II (1980); Superman III (1983); Igra skrivača (Finders-Keepers, 1984).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

LESTER, Richard. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3058>.