LeROY, Mervyn

traži dalje ...

LeROY, Mervyn, am. redatelj i producent (San Francisco, 15. X 1900 — Beverly Hills, California, 15. IX 1987). Bez primjerenog obrazovanja, već kao dječak glumi u vodviljima i na filmu. Od 1919. u Hollywoodu, gdje ga zapošljava rođak, producent J. L. Lasky. Redom radi kao garderobijer, boji filmove, asistent je snimatelja i gegmen. Glumica C. Moore osigurava mu 1927. red. debi (Nema se kuda — No Place to Go). Zbog uspjeha prvijenca u idućih 9 godina režira čak 36 filmova (uglavnom za First National i Warner Bros). Najveći ugled donose mu melodramske kronike o bezakonju i nepravdi: Mali Cezar (Little Caesar, 1931) o usponu i padu sitnog gangstera (E. G. Robinson) — model za brojne gangsterske filmove tog doba, Senzacija (Five Star Final, 1931), osuda novinarske korupcije i senzacionalizma, te Ja sam bjegunac iz chain ganga (I Am a Fugitive from a Chain Gang, 1932), neuobičajeno žestoka drama o nehumanosti sudskoga i zatvorskog sustava (sa P. Munijem). Od njegovih komedija i muz. filmova izdvajaju se Kopačice zlata iz 1933. (Gold Diggers of 1933, 1933), dinamična priča o broadwayskim plesačicama, s glazb. brojevima B. Berkeleyja. Od 1937. djeluje i kao producent (od 1938. za MGM: npr. Čarobnjak iz Oza, 1939, V. Fleminga i Braća Marx u cirkusu, 1939, E. Buzzella). U MGM-u režira isprva raskošne melodrame (npr. Most Waterloo — Waterloo Bridge, 1940, i Robovi prošlosti — Random Harvest, 1942), a nakon II svj. rata ističe se spektaklima (npr. Quo vadis? — Quo Vadis, 1951) i musicalima (npr. Sirena od milijun dolara — A Million Dollar Mermaid, 1952). Od sredine 50-ih godina sam i producira svoje red. projekte, ali — osim biografijom poznate striptize te G. Rose Lee Gypsy (1962) — nema većeg uspjeha. Za kratkometr. film o netrpeljivosti Dom u kojem živim (The House I Live in, 1945, i koproducent) nagrađen je Oscarom. Do povlačenja 1966. režirao je 73 igr. filma. Objavio je autobiografiju Kadar 1 (Take One, 1974), a povremeno se javljao i napisima o filmu.

Ostali važniji filmovi: Oh Kay! (1928); Opasna stvar (Hot Stuff, 1929); Večeras ili nikad (Tonight or Never, 1931); Blues velegrada (Big City Blues, 1932); Tri na provodu (Three on a Match, 1932); Težak čovjek (Hard to Handle, 1933); Tugboat Annie (1933); Slatka Adeline (Sweet Adeline, 1935); Nepoznata ljepotica s naslovne strane (Page Miss Glory, 1935); Anthony Adverse (1936); Kralj i zboristica (The King and the Chorus Girl, 1937); Oni neće zaboraviti (They Won't Forget, 1937); Lude za skandal (Fools for Scandal, 1938); Bijeg (Escape, 1940); Cvijeće u prašini (Blossoms in the Dust, 1941); Johnny Eager (1942); Madame Curie (1944); Trideset sekundi iznad Tokija (Thirty Seconds over Tokyo, 1944); Bez rezervacija (Without Reservations, 1946); Želi me (Desire Me, 1947, sa /nepotpisanim/ G. Cukorom); Male žene (Little Women, 1949); Svaki broj igra (Any Number Can Play, 1949); Istočna stranazapadna strana (East Side West Side, 1949); Roberta (Lovely to Look at, 1952); Latinski ljubavnici (Latin Lovers, 1953); Rose Marie (1954); Gospodin Roberts (Mister Roberts, 1955, sa J. Fordom); Prema nepoznatom (Toward the Unknown, 1956); Kući prije mraka (Home before Dark, 1958); Priča o FBI (The FBI Story, 1959); Đavao u 4 sata (The Devil at 4 O' Clock, 1961); Većina od jednog (A Majority of One, 1961); Šok (Moment to Moment, 1966).

LIT.: K. Canham, The Hollywood Professionals: King Vidor, John Cromwell, Mervyn LeRoy, New York/London 1976.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

LeROY, Mervyn. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3055>.