LEISEN, Mitchell

traži dalje ...

LEISEN, Mitchell, am. redatelj, producent, scenograf i kostimograf (Menominee, Michigan, 6. X 1898 — Hollywood, listopad 1972). Studirao arhitekturu na sveučilištu Washington u St. Louisu. Isprva radi u reklamnom odjelu lista »Tribune« u Chicagu, potom je crtač u arhitektonskom birou. U Hollywoodu od 1919. kao kostimograf babilonskih sekvenci u filmu Muški rodženski rod (1919) C. B. De Millea. Kasnije surađuje na scenografiji Deset zapovijedi (1923) istog redatelja, a 1925-33. scenograf je svih njegovih (uglavnom spektakularnih) filmova. Kao kostimograf radi u popularnim djelima Robin Hood (A. Dwan, 1922), Rosita (E. Lubitsch, 1923) i Bagdadski lopov (R. Walsh, 1924). Režira od 1933. i do kraja desetljeća afirmira se rafiniranim komedijama i melodramama prema scenarijima N. Krasne, P. Sturgesa, B. Wildera i dr. Ta ostvarenja — a ističu se Ruke preko stola (Hands across the Table, 1935), Jednostavan život (Easy Living, 1937), Ponoć (Midnight, 1939) i Zaustavi zoru/Da zora ne svane (Hold Back the Dawn, 1941, i glumac /nominacija za Oscara za najbolji film/) — odlikuje spretno sučeljavanje svijeta raskoši s nižim slojevima čiji moral je uvijek nadmoćniji — ili su bogataši inferiorni, ili narodski junaci otkrivaju da su snatrenja o višoj klasi isprazna. Poigravajući se frivolnim sadržajima, L. oblikuje intrigantan sociol. prikaz ljudskih priželjkivanja, dok se njegov red. stil — najčešće na osnovi scenarija s malo likova i situacija — odlikuje jednostavnim fabuliranjem, vizualnom dojmljivošću i dinamičnim radom s glumcima. Od sredine 40-ih godina, nakon uspjeha kostimirane melodrame Kitty (1945), sve je manje zapažen; naime, scenaristi njegovih najboljih filmova i sami su počeli režirati, a promjeni ukusa u poratnom razdoblju nije se umio prilagoditi. Režiravši 39 igr. filmova i 1 dugometr. dokumentarni (nekima je bio i producent), povukao se 1957. i otada bavio unutrašnjim dekoriranjem, vođenjem modne krojačnice i kiparstvom (povremeno i režiranjem na televiziji).

Ostali važniji filmovi: Umorstvo na premijeri (Murder at the Vanities, 1934); Velika emisija 1937. (The Big Broadcast of 1937, 1936); Swing High Swing Low (1937); Velika emisija 1938. (The Big Broadcast of 1938, 1938); Artisti i modeli u inozemstvu (Artists and Models Abroad, 1938); Ustani, draga (Arise My Love, 1940); Sjeti se noći (Remember the Night, 1940); Želim krila (I Wanted Wings, 1941); Dama je voljna (The Lady Is Willing, 1942); Uzmi pismo, draga (Take a Letter Darling, 1942); Dama u tami (Lady in the Dark, 1944); Francuzov zaton (Frenchman's Creek, 1944); Maskerada u Meksiku (Masquerade in Mexico, 1945); Svakom svoje (To Each His Own, 1946); Proljeće je stiglo iznenada (Suddenly It's Spring, 1947); Zlatne naušnice (Golden Earrings, 1947); Nevjesta osvete (Bride of Vengeance, 1948); Kapetan Carey (Captain Carey USA, 1951); Sezona parenja (The Mating Season, 1951); Draga, kako možeš! (Darling How Could You!, 1951); Mladić s idejama (Young Man with Ideas, 1952); Večeras pjevamo (Tonight We Sing, 1953); Djevojka koja obećava (The Girl Most Likely, 1956, posljednji film RKO-a).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

LEISEN, Mitchell. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3034>.