LEACOCK, Richard-Ricky

traži dalje ...

LEACOCK, Richard-Ricky, britansko-am. redatelj dokumentarnih filmova (Kanarski otoci, 18. VII 1921). Sin plantažera banana, brat → Philipa L. Oduševljen sovj. dokumentarnim filmom Turksib (1929) V. A. Turina iz nij. razdoblja, kao dječak na očevoj plantaži snima amat. film Banane s Kanarskih otoka (Canary Islands Bananas, 1935). God. 1938. odlazi u SAD i studira fiziku na sveučilištu Harvard. U dodir s filmom dolazi za II svj. rata kao vojni snimatelj. Nakon demobilizacije surađuje s najpoznatijim am. dokumentaristima — R. J. Flahertyjem (kao asistent snimatelja u njegovoj Priči iz Louisiane, 1948), L. De Rochemontom, W. Van Dykeom i osobito D. A. Pennebakerom. Još kao mladić impresioniran filmom Čovjek s filmskom kamerom (1929) D. Vertova, pod utjecajem Flahertyja i De Rochemonta razvija koncept socijalnokritičkog dokumentarizma. S Pennebakerom, R. Drewom te braćom A. i D. Mayslesom osniva skupinu koja se naziva Direct Cinema, a iz koje će se kasnije razviti pravci cinéma vérité u Francuskoj i Living Cinema u Kanadi. Djelujući kao profesor na Massachusetts Institute of Technology, usavršio je tehniku snimanja na vrpci super 8 s izravnim zv. zapisom (problem koji ga posebno zanima kao protivnika spikerskog teksta u dokum. filmovima).

U svojim ranim filmovima (a svojim je ostvarenjima često i snimatelj i producent) objektivno bilježi prizore iz života i prirodne fenomene (npr. Bernstein u Izraelu — Bernstein in Israel, 1958; Kristali — Crystals, 1959; Predizbori — Primary, 1960, sa D. A. Pennebakerom), a ubrzo počinje izražavati osobni ideol. stav i polit. opredjeljenje (npr. Stolica — The Chair, 1963; Sretan Majčin-dan — A Happy Mother's Day, 1963; Ku Klux Klan: nevidljivo carstvo — Ku Klux Klan: The Invisible Empire, 1964). Najveći uspjeh ostvaruje Predizborima, prateći predizbornu kampanju senatora J. F. Kennedyja i H. Humphreyja. Međutim, kritika njegovim najboljim ostvarenjem smatra Sretan Majčin-dan, ironičan zapis provincijskih prilika (South Dakota), o gradiću koji je odlučio kao turističku atrakciju iskoristiti obitelj koja je dobila petorke.

Ostali važniji filmovi: Jane (1963); Portret Stravinskog (A Stravinsky Portrait, 1967); Pop-festival u Montereyu (Monterey Pop, 1968, sa D. A. Pennebakerom); Dragi Toronto (Sweet Toronto, 1971); Jedan sat poslije podne (One PM, 1972, sa D. A. Pennebakerom).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

LEACOCK, Richard-Ricky. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/2996>.