LAI, Francis

traži dalje ...

LAI, Francis, franc. skladatelj (Nica, 23. IV. 1932). Usporedo s općim školovanjem privatno uči glazbu te se razvija u virtuoza na harmonici. Karijeru otpočinje kao jazz-muzičar u Parizu. Široj ga javnosti otkriva E. Piaf za koju je komponirao mnoge uspjele šansone (npr. Emporte-moi i Le bruit d'aimer). Ubrzo se proslavlja skladajući i za J. Gréco, N. Mouskouri, M. Mathieu, Y. Montanda, T. Jonesa i dr. Film. muziku piše od 1962, isprva za kratkometr. filmove. Svjetski ugled stječe već svojom prvom partiturom za igr. film (Jedan muškarac i jedna žena C. Leloucha). Romantično-sentimentalnu priču djela vješto upotpunjuje glazbom lirskog karaktera koja već pokazuje sve značajke njegova filmskomuz. stila: melodije su izvorne, uvijek dopadljive, često sjetne, melodike poput franc. šansonâ, a prati ih prilično stereotipna, kadikad i sladunjava orkestracija zasnovana na kombinacijama tradic. i modernih postupaka; sklon je uporabi razlomljenih akorda na specifičnim instrumentima — gitari, čembalu i sl. Srodnog je tipa muzika za melodramu Ljubavna priča (A. Hiller, 1970) kojom osvaja Oscara, temeljena na jednoj temi izrazito sentimentalnog karaktera koja se opetuje sugestivno ističući osnovni ugođaj filma.

L. spada među najplodnije franc. i evr. skladatelje film. muzike novijeg doba. Ponajviše surađuje sa C. Lelouchom, a često sklada i za brit. i am. filmove. U Lelouchovu filmu Smic, smac, smoc (1971) pojavio se i kao glumac. Radi i za televiziju (npr. tv-serija Brod snova).

Ostali važniji filmovi: Muški rodženski rod (J.-L. Godard, 1966, u suradnji); Živjeti radi života (C. Lelouch, 1967); Ljubavi moja, ljubavi moja (N. Trintignant, 1967); Nikad ga neću zaboraviti (M. Winner, 1967); Zvekan (R. Parrish, 1967); Kuća od karata (J. Guillermin, 1968); Mayerling (T. Young, 1968); 13 dana u Francuskoj (F. Reichenbach i C. Lelouch, 1968, dokumentarni); Život, ljubav, smrt (C. Lelouch, 1969); Čovjek koji mi se sviđa/Dogodilo se u Americi (C. Lelouch, 1970); Hulja (C. Lelouch, 1970); Nepoznati je došao s kišom (R. Clément, 1970); Igre (M. Winner, 1970); Revolverašice (Christian-Jaque, 1971); Trk zeca poljima (R. Clément, 1972); Avantura je avantura (C. Lelouch, 1972); Pljačka na Azurnoj obali (C. Lelouch, 1973); Emmanuelle (J. Jaeckin, 1973); Ljubav na kiši (J.-C. Brialy, 1974); Čitav život (C. Lelouch, 1974); Detektiv Mačak (C. Lelouch, 1975); Otmica Michèle Jeanson (R. Clément, 1975); Život počinje dvaput (C. Lelouch, 1976); Teški dani podzemlja (C. Lelouch, 1976); U labirintu moći (H. Verneuil, 1976); Izgubljena duša (D. Risi, 1977); Simon i Sara (C. Lelouch, 1977); Agencija za sklapanje brakova (C. Lelouch, 1978); Međunarodna nagrada (B. Forbes, 1978); Ljubavna priča II (J. Korty, 1978, sa L. Holdridgeom); Jedni i drugi (C. Lelouch, 1981, sa M. Legrandom); Edith i Marcel (C. Lelouch, 1982); Pasji dan/Pasja žega (Y. Boisset, 1983); Pokvareni policajci (C. Zidi, 1984); Jedan muškarac i jedna žena: nakon 20 godina (C. Lelouch, 1986); Četiri zlikovca (C. Zidi, 1987); Crne oči (N. S. Mihalkov, 1987). Pažnja, bandit!(C. Lelouch, 1987).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

LAI, Francis. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/2912>.