KENIJA

traži dalje ...

KENIJA. Razvoj kenijskog filma može se podijeliti na 2 osnovna razdoblja: doba kolonijalizma (do 1963) i razdoblje nakon stjecanja nezavisnosti (od 1963). Razdoblje kolonijalizma karakterizira djelovanje brit. filmske organizacije Colonial Film Unit, čija se djelatnost svodi na snimanje dokum. filmova, uglavnom etnografskoga i antropološkog karaktera, te prikazivanje anglo-am. filmova. U to vrijeme u Keniji se snimaju brojni igr. filmovi strane proizvodnje, u kojima su prirodne ljepote zemlje korištene u komerc. svrhe. Neposredno nakon oslobođenja kenijsko Ministarstvo informacijâ osniva organizaciju Film Production Unit koja se bavi snimanjem kratkometr. filmova. U početku u toj produkciji prevladavaju brit. sineasti koji su živjeli u Keniji, no postupno se pojavljuju i prvi domaći film. stvaraoci. Tako su u periodu 1964—68. nastali sljedeći srednjemetražni dokum. filmovi redatelja R. Mathesona: »Nacionalna omladinska akcija«, »Kenija 1968«, »Ribolov na suncu«, »Kenijska vojska«, »Potraga za rudom« i »Mlijeko za Mariakani«. Osim ovih, značajan je i film »Kenija 1967« G. Sturta. Razdoblje od 70-ih godina odlikuje sve veća uloga kenijskih film. stvaralaca, koji djeluju u sklopu Film Production Unita — redakcija dokumentarno-informativnog programa kenijske televizije Glas Kenije (Voice of Kenya). Tako su u posljednje vrijeme mladi Kenijci, uposleni na televiziji, a školovani u inozemstvu ili kod kuće, stvorili zanimljive dokum. filmove koji su s uspjehom prikazivani na svjetskim festivalima. S. Gamba režirao je 1976. vizualno bogat i studiozan film »Masai«, o životu i običajima tog plemena, a G. Githere 1979. poetski film »Dječja igra« koji se izdvaja osebujnim pristupom građi. Uz djelovanje Film Production Unita, značajna je i aktivnost drž. ustanove Kenya Film Corporation, osnovane 70-ih godina; ona se bavi producentskom djelatnošću: proizvodnjom dokum. i propagandno-turističkih filmova, te davanjem teh. usluga stranim kompanijama. Do poč. 80-ih godina nije snimljen nijedan igr. film koji bi Kenijci samostalno napravili. Međutim, to se uskoro može očekivati od mlade generacije koja se školuje na visokoj film. školi Kenya Institute of Mass Communication (skr. KIMC), u sklopu koje je 1981. osnovano odjeljenje za film sa studijem u trajanju od 2 godine, ili pak od mladih ljudi školovanih u inozemstvu. Inače, film »Uspon i pad Idi Amina« Sh. Patela, snimljen u Keniji 1980, reklamira se u svijetu kao prvi kenijski igr. film, no u stvari realizirali su ga stranci (jedino su glumci uglavnom Kenijci).

I danas se mnogi strani filmovi snimaju u Keniji zbog prirodnih uvjeta koje ova zemlja pruža, te zbog jeftine radne snage.

Postoje 4 distributerska poduzeća, a uglavnom svi filmovi koji se prikazuju u komerc. kino-mreži uvezeni su iz SAD, Vel. Britanije i Indije. Oko 52 kino-dvorane (s kapacitetom od oko 30 000 gledalaca) smještene su u 15 gradova, od toga ih Nairobi ima 15, a Mombasa 7 (u taj broj uključeni su i drive-in cinemas — Nairobi 2, Mombasa 1 — koji imaju kapacitet 2000 automobila). Ukupni godišnji posjet kino-dvoranama je oko 20 milijuna. Mobile Cinema Company sa svoja četiri 35mm i četiri 16mm projektora prikazuje filmove u 23 grada (uglavnom na nogometnim stadionima); prosječan broj gledalaca na takvim projekcijama je 7000. Poznatija proizvodna poduzeća su još Lotus Film Arts Ltd. i The Film Corporation of Kenya.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

KENIJA. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 23.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/2647>.