LZMK

Filmska enciklopedija

JEWISON, Norman Filmska traka traži dalje ...

JEWISON, Norman, am. filmski i tv-redatelj i producent kan. podrijetla (Toronto, 21. VI 1926). Nakon školovanja na sveučilištu Toronto (kolegiji M. McLuhana) odlazi u Vel. Britaniju i radi kao scenarist i glumac na BBC-ju. Po povratku u domovinu redatelj je i producent tv-kompanije CBC. God. 1958. odlazi u New York, gdje režira i producira za tv-mrežu CBS (npr. show-programe J. Garland i H. Belafontea). Kao film. redatelj debitira 1963. komedijom Četrdeset funti nevoljâ (40 Pounds Trouble). Zaokret u njegovoj karijeri predstavlja pretenciozni projekt Cincinnati Kid (The Cincinnati Kid, 1965), u kojem se donekle prenaglašeno bavi »filozofijom pokera«, a režijski je pod vidnim utjecajem S. Peckinpaha. God. 1966. realizira prvi film u vlastitoj produkciji, satiru hladnoratovske paranoje Rusi dolaze (The Russians Are Coming, the Russians Are Coming). Njegov najveći uspjeh predstavlja film U vrelini noći (In the Heat of the Night, 1967), prikaz rasizma i fašistoidnosti u am. provinciji, nagrađen sa 5 Oscara (među njima i za najbolji film godine; sâm J. kao redatelj tek je nominiran). Film — uz pomalo pretencioznu ideologiziranost - pokazuje i poneke suprotne značajke, pa se J. otad uzaludno pokušava stvaralački usmjeriti: od traženja kompromisa s ranijim preokupacijama u mondenom thrilleru Afera Thomasa Crowna (The Thomas Crown Affair, 1968) ili ekranizaciji mladenačke biografije B. Hechta Veselo, veselo (Gaily Gaily, 1969), preko ne odveć uspjelog okušavanja u musicalima Guslač na krovu (Fiddler on the Roof, 1971) i Isus Krist superstar (Jesus Christ Superstar, 1973), koje je publika, međutim, prihvatila, do pseudoangažiranosti u filmovima F. I. S. T. (1978), o radničkim pravima, i Pravda za sve (. . . and Justice for All, 1979), o pravosuđu. Najbolji film tog razdoblja svakako je Rollerball (1975), futuristička vizija totalitarnog ustrojstva svijeta u XXI st.

Ostali filmovi kao redatelj: Ushit zbog svega (The Thrill of It All. 1963); Ne šalji mi cvijeće (Send Me No Flowers, 1964); Umijeće ljubavi (The Art of Love, 1965); Najbolji prijatelji (Best Friends, 1982); Vojnikova priča (A Soldier's Story, 1984); kao producent: Gazda (H. Ashby, 1969); Billy Dva Šešira (T. Kotcheff, 1973); Psi rata (J. Irvin, 1981).

N. Paj.


Citiranje:
JEWISON, Norman. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 10.7.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=2473>.

kratice i simboli