INGRAM, Rex

traži dalje ...

INGRAM, Rex (pr. ime Reginald Ingram Montgomery Hitchock), am. filmski redatelj, scenarist i producent ir. podrijetla (Dublin, 15. I 1892 — Hollywood, 21. VII 1950). Sin svećenika. Studirao pravo na Trinity Collegeu u Dublinu, a po iseljenju u SAD (1911) kiparstvo na Yaleu (što će se kasnije odraziti na vizualnoj ugladenosti njegovih filmova). Slučajno poznanstvo sa sinom Th. A. Edisona donosi mu angažman u Edison Company kao glumcu, dekorateru i scenaristu, a potom u Vitagraphu. Od 1916. redatelj je u kompaniji Universal, a od 1920. u Metrou. Nakon 13 manje značajnih filmova, na inzistiranje scenaristice J. Mathis, Metro mu povjerava režiju filma Četiri jahača Apokalipse (The Four Horsemen of the Apocalypse, 1921); u tom djelu, u kome je »radnja bila loše vođena, karakteri nepotpuno ocrtani, a odnos prema ratu s Nijemcima natopljen šovinizmom« (L. Jacobs), u ulozi mladog Argentinca koji dolazi u domovinu svog oca Francusku da se bori protiv Nijemaca, pojavio se dotad nepoznati glumac R. Valentino; film je doživio golem uspjeh, donio najveći prihod u povijesti nij. filma i proslavio redatelja i, osobito, glumca. I. je instinktom pravoga komerc. redatelja nastavio s uspjehom snimati popularne, mahom egzotične sadržaje, među kojima se ističu Zatočenik Zende (The Prisoner of Zenda, 1922), Scaramouche (1922) i Alahov vrt (The Garden of Allah, 1927); svi su postigli velike financ. uspjehe, a svaki je i ponovno snimljen u zv. verziji, od kojih nijedna nije bila uspjelija od Ingramova originala. Uvrijeđen što mu nije povjerena režija filma Ben-Hur (F. Niblo, 1926), napušta Hollywood i otvara film. studio u Nici (Francuska). Režirao je samo jedan zv. film Baroud (Love in Morocco/Baroud, 1932), a zatim definitivno napustio film (nakon 27 režija) i posvetio se književnosti i kiparstvu. Bio je jedan od rijetkih prijatelja i poštovalaca E. von Stroheima, koga je smatrao »najvećim filmskim redateljem svijeta« i kome je pomogao pri skraćivanju Pohlepe (1925). I. je izuzetak među am. filmskim redateljima tog razdoblja, kod koga su intelektualni potencijali nadilazili kreativne mogućnosti. Tek u novije vrijeme njegov se opus sustavnije istražuje.

Njegova supruga, glumica Alice Terry, nastupila je u više njegovih filmova.

Ostali važniji filmovi: Crne orhideje (Black Orchids, 1917); Osvajalačka moć (The Conquering Power, 1921); Frivolne žene (Trifling Women, 1921); Na ivici pločnika (Where the Pavement Ends, 1923); Arapin (The Arab, 1924); Mare nostrum (1926); Čarobnjak (The Magician, 1926); Tri strasti (The Three Passions, 1927).

LIT.: L. O'Leary, Rex Ingram — Master of the Silent Cinema, Dublin/Totowa 1980.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

INGRAM, Rex. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/2363>.