LZMK

Filmska enciklopedija

HATHAWAY, Henry Filmska traka traži dalje ...

HATHAWAY, Henry, am. redatelj (Sacramento, California, 13. III 1898 — Los Angeles, 11. II 1985). Sin glumice i kaz. inspicijenta. Na filmu već od 1908, igrajući u brojnim nij. vesternima (najčešće A. Dwana). Napustivši školu, od 1912. radi kao rekviziter, a do 1917. nastoji, se potvrditi i kao glumac. Po povratku iz I svj. rata (1918/19) pokušava poslovnu karijeru, no nakon neuspjeha vraća se 1921. u Hollywood. Dvadesetih godina asistent je redateljâ J. von Sternberga, F. Lloyda i V. Fleminga, navodeći kasnije kao presudan Flemingov utjecaj. Debitira tek 1932. i u 3 godine režira 11 filmova, uglavnom niskobudžetnih vesterna po Z. Greyu sa R. Scottom u gl. ulozi. Prve zapažene režije su mu pustolovni spektakl Život bengalskog kopljanika (Lives of a Bengal Lancer, 1935) i fantastička melodrama o ljubavi koja nadvladava sve prepreke Peter Ibbetson (1935), oba sa G. Cooperom. Iako potonji izuzetnom rafiniranošću privlači franc. nadrealiste, H. se u toku narednog desetljeća zadovoljava nenametljivim okušavanjem u raznim žanrovima, potvrđujući se kao vješt fabulist i inventivan realizator akcionih scena. U drugoj polovici 40-ih godina režira uglavnom realističke krim. drame, u koje uvodi i komponente dokumentarizma (karakteristične za tadašnje filmove kompanije 20th Century-Fox) sugestivnih prostora, među kojima se osobito izdvajaju špijunske Kuća u 92. ulici (House on the 92nd Street, 1945) te Nazovi Northside 777 (Call Northside 777, 1948), povremeno izravno naglašavajući koliko ga zanimaju teme histerije i paranoičnosti, kao u krim. filmu Poljubac smrti (Kiss of Death, 1947), sa R. Widmarkom, te u filmu o pokušaju samoubojstva Četrnaest sati (Fourteen Hours, 1951). Pedesetih i 60-ih godina vraća se akcionim filmovima, osobito vesternima, među kojima se ističu Đavolov vrt (Garden of Evil, 1954), moral. film u kojem stalno nevidljivi neprijatelj postaje simbolom kazne, te Od pakla do Texasa (From Hell to Texas, 1958), Nevada Smith (1966), Čovjek zvan Hrabrost (True Grit, 1969) i Vatreni obračun (The Shootout, 1971). U revalorizacijama am. redateljâ Hathawaya se isticalo kao filmaša koji je u stanju dosljedno primjenjivati najrazličitije stilske postupke, od nadrealizma u Peteru Ibbetsonu do poigravanja pop-artom u krim. melodrami Niagara (1953); međutim, na njegovu autorsku ujednačenost ukazuju, uz krim. filmove iz 40-ih godina, jedino spomenuti vesterni, koje povezuje bavljenje motivom osvete, efektno korištenje pejzažâ i neuobičajen spoj sentimentalnosti i silovitosti. Do 1974, kada se povukao, režirao je (uz 1 nedovršeni) 63 filma.

Ostali važniji filmovi: Sada i zauvijek (Now and Forever, 1934); Staza usamljenog bora (The Trail of the Lonesome Pine, 1936); Na Zapad, momče! (Go West Young Man, 1936); Brodolomnici (Souls at Sea, 1937); Sjeverni mrijest (Spawn of the North, 1938); Prava slava (The Real Glory, 1939); Johnny Apollo (1940); Brigham Young (1940); Zalazak sunca (Sundown, 1941); Deset džentlmena iz West Pointa (Ten Gentlmen from West Point, 1942); Djevojka iz Kine (China Girl, 1943); Dom u Indiani (Home in Indiana, 1944); Krilo i molitva (Wing and a Prayer, 1944); Nob Hill (1945); Mračni ugao (The Dark Corner, 1946); Ulica Madeleine br. 13 (13 Rue Madeleine, 1947); More (Down to the Sea in Ships, 1949); Crna ruža (The Black Rose, 1950); Neuštavljena koža (Rawhide, 1950); Pustinjska lisica (The Desert Fox, 1951); Priče iz predgrađa (omnibus, epizoda Zov trube — The Clarion Call, 1952); Diplomatski kurir (Diplomatic Courier, 1952); Princ Valiant (Prince Valiant, 1954); Trkači (The Racers, 1955); Na dnu boce (Bottom of the Bottle, 1956); 23 koraka do ulice Baker (Twenty-Three Paces to Baker Street, 1956); Legenda o izgubljenima (The Legend of the Lost, 1957); Žena u opsesiji (Woman Obsessed, 1959); Sedam lopova (Seven Thieves, 1960); Sjeverno prema Aljaski (North to Alaska, 1960); Kako je osvojen Divlji zapad (How the West Was Won, 1962, suredatelj sa J. Fordom); Svijet cirkusa (Circus World, 1964); Sinovi Katie Elder (The Sons of Katie Elder, 1965); Posljednji safari (The Last Safari, 1967); Krvavi poker (Five Card Stud, 1968); Prepad na Rommela (Raid on Rommel, 1971).

LIT.: K. Canham, The Hollywood Professionals: Michael Curtiz, Raoul Walsh, Henry Hathaway (Vol. 1), New York 1973.

N. Pc.


Citiranje:
HATHAWAY, Henry. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 12.7.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=2170>.

kratice i simboli