LZMK

Filmska enciklopedija

GAD, Urban Filmska traka traži dalje ...

GAD, Urban, dan. redatelj, scenarist i producent (Kopenhagen, 1879 — Kopenhagen, 1947). Isprva novinar i dramski pisac. Na filmu od 1909; jedan je od pionira dan. kinematografije i — uz V. Larsena, F. Holger-Madsena, R. Dinesena, A. Bloma i B. Christensena — jedan od vrhunskih redatelja njenoga nij. perioda. Tvorac je film. imagea glumice A. Nielsen (njegove supruge 1912—26), stvorivši od nje jednu od prvih zvijezda u povijesti filma; poslije joj je pridružio stalnog partnera W. Psilandera. Njihov prvi film Ponor (Afgrunden, 1910), u kome A. Nielsen igra građansku djevojku koja postaje cirkuskom akrobatkinjom i tako se izlaže svakovrsnim iskušenjima, postiže golem uspjeh, a redatelju i glumici donosi poziv da rade u Njemačkoj. Od 1917, kad se prekida njegova umj. suradnja s A. Nielsen (koju zamjenjuju M. Widal /1917—18/ i H. Moja /1919/ karijera mu opada; ipak, i bez nje 1922. uspijeva snimiti svoj najpopularniji film Veliki praznik (Hanneles Himmelfahrt). Red. karijeru završava 1926. filmom Veseli momci (Likkehjulet), s Patom i Patachonom u gl. ulogama.

Gotovo sve svoje filmove (uglavnom ljubavne melodrame usredotočene na središnji, uvijek ženski lik) G. je snimio prema vlastitim scenarijima; kao redatelj usavršio je stil realist. salonske atmosfere s pojedinim ekspresionističkim elementima u dekoru. Bavio se i film. teorijom (knjiga Film: Bog, posrednik i riječ — Filmen: deus midler og maal, Kopenhagen 1919).

Ostali važniji filmovi: Vruća krv (Det hede blod, 1911); Zagonetni san (Den sorte dröm, 1911); Djevojka bez domovine (Pigen uden faedreland, 1911); Komedijaši (Komedianten, 1911); Mrtvački ples (Der Totentanz, 1912); Smrt u Sevilli (Der Tod in Sevilla, 1912); Filmska primadona (Filmprimadonna, 1912); Vatra (Das Feuer, 1913); Pepeljuga (Aschenbrödel, 1914); Bijele ruže (Die Weissen Rosen, 1915); Vječita noć (Die ewige Nacht, 1916); Kleptomanka (Die Kleptomanin, 1917); Nova Dalila (Die neue Dalila, 1918); Golem (Der Golem, 1918); Široki put (Der breite Weg, 1920); Igra ljubavi i smrti (Das Spiel von Liebe und Tod, 1920); Christian Wahnschaffe (1921); Svjetski požar (Weltbrand, 1921); Otok nestalih (Die Insel der Verschollenen, 1921).

V. Pet.


Citiranje:
GAD, Urban. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 26.5.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1860>.

kratice i simboli