FEKS

traži dalje ...

FEKS, akr. od rus. Fabrika ekscentričeskogo aktëra, umj. grupa koju su, suprotstavljajući se nihilizmu futurizma, na samom poč. 20-ih godina (1921) osnovali sovj. redatelji Grigorij M. Kozincev, Leonid Z. Trauberg i Sergej J. Jutkjevič. Jutkjevič, koji ubrzo po osnutku napušta grupu, zanimao se za slikarstvo, a Kozincev i Trauberg su se već kao dječaci bavili kazalištem. Oni smatraju da se socijal. kazalište svojom ekscentričnošću treba približiti cirkusu i vodvilju, a u iznošenju umj. poruka služit će se trikovima, akrobacijama, frenetičnim ritmom am. slapstick-komedijâ i uopće čitavim instrumentarijem popularne zab. umjetnosti. Već ubrzo nakon osnivanja grupe, Kozincev i Trauberg svojom nekonvencionalnom postavom Gogoljeve »Ženidbe« 1922, u kojoj su rabljene i film. sekvence, šokiraju sovjetsku kaz. javnost. Njihov prvi film. projekt su »Oktobarkine pustolovine« (1924), ekscentrična fantazija koja nije imala uspjeha, no koja je autore navela na istraživanje, otkrivanje pa i stvaranje novoga film. jezika. God. 1926. Kozincev i Trauberg snimaju »Đavolji kotač«, prvi film koji izaziva pažnju javnosti, dok je »Kabanica« (također iz 1926), snimljen prema čuvenoj Gogoljevoj noveli, ujedno i najznačajniji rad grupe. Kozincev i Trauberg će, i nakon raspuštanja FEKS-a 1929, iste godine pod snažnim utjecajem svojih starijih ideja i njem. ekspresionizma snimiti »Novi Babilon«. Njihova suradnja potrajat će još dvadesetak godina, a nešto konvencionalnijim pristupom trijumfirat će u sovj. službenoj javnosti krajem 30-ih godina čuvenom »Maksimovom trilogijom«. Osim spomenutih ličnosti, FEKS-ovi najugledniji pripadnici bili su glumci Sergej A. Gerasimov (kasnije i sâm redatelj) i Jelena A. Kuzmina. Iako je — uz suvremenu mu djelatnost S. M. Ejzenštejna, A. P. Dovženka, V. I. Pudovkina, D. Vertova i L. V. Kulješova — svojevremeno igrao donekle perifernu ulogu, F. se u novije vrijeme smatra veoma utjecajnim sudionikom brojnih raznolikih zbivanja u sovjetskoj rev. umjetnosti 20-ih godina.

LIT.: P. Bertetto (urednik), Eisenstein, FEKS, Vertov. Teoria del cinema rivoluzionario. Gli anni '20 in URSS, Milano 1975; I. Christie/J. Gillett (urednici), Futurism/Formalism/FEKS: »Eccentricism« and Soviet Cinema 1918—1936, London 1978.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

FEKS. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/1623>.