LZMK

Filmska enciklopedija

ANGELOPOULOS, Theodhoros Filmska traka traži dalje ...

ANGELOPOULOS, Theodhoros, grč. redatelj (Atena, 27. IV 1936). Studirao pravo na atenskom sveučilištu, zatim se u Parizu upisao na Sorbonnu, a kasnije i na visoku film. školu IDHEC, odakle je izbačen nakon godinu dana. U Atenu se vratio 1964. i počeo djelovati kao film. kritičar u ljevičarskom listu »Dimokratiki Allaghi«. Povremeno je nastupao kao glumac u filmovima i radio na scenarijima. God. 1965. obustavljeno je snimanje njegova prvog filma zbog neslaganja s producentima. God. 1970. snimio je film Rekonstrukcija (Anaparastasis), o životu u opustjelom selu u sjevernoj Grčkoj, a 1973. Dane 36 (Meres tou 1936) kojim je izazvao neprijateljstvo vlasti, ali je istodobno stekao međunar. ugled kao autor izvornog modela → političkoga filma; film je rađen na osnovi svjedočanstava o jednom polit. ubojstvu iz vremena Metaxasove diktature, a A. je u njemu ostvario mogućnost prožimanja polit. tematike s posve intimnim svijetom pojedinaca, iskazavši pri tome izvanredan osjećaj za formu. Njegov slijedeći, gotovo četiri sata dugi film Putujući glumci (O thiassos, 1975) nagrađen je brojnim nagradama na međunar. i grč. filmskim smotrama; on rekonstruira dramatično razdoblje između 1939. i 1952; u njemu se prikazuju polit. teror predratne Grčke, okupacija, oslobođenje i građanski rat. Nosioci radnje su glumci putujuće trupe koji obilaze grčke pokrajine, a na njihove se sudbine projicira koloplet prijetnji, te otpor i poraz demok. snaga. Film je zanimljiv i po tome što se razvija na dvije semantičke razine: na prvoj, otac, mati, sinovi i kćeri funkcioniraju kao mit, a na drugoj razini društveno-polit. i ratni sukobi kao zbiljska povijest. Slijedeći film Lovci (I kinigi, 1977) tvori trilogiju s prethodna dva; priča o skupini lovaca koja nailazi na partizanov leš, Angelopoulosu je poslužila da pokrene mehanizme savjesti, straha i halucinacija koje sapinju suvremeno grč. društvo. Plastične vrijednosti kadra dovedene su do savršenstva, a za spektakularnost akcija i ratnih okršaja nađen je ekvivalent u dinamici pokreta kamere. God. 1980. u koprodukciji s kompanijama iz Italije i SR Njemačke realizira četvorosatni film Aleksandar Veliki (Megalexandros).

LIT.: S. Arecco, Theodoros Angelopoulos, Firenze s. a.

G. Va.


Citiranje:
ANGELOPOULOS, Theodhoros. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 2.6.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=153>.

kratice i simboli