EJHENBAUM, Boris Mihajlovič

traži dalje ...

EJHENBAUM, Boris Mihajlovič, sovj. esejist i teoretičar filma (Krasnij, 16. X 1886 — Lenjingrad, 24. XI 1959). Studirao medicinu i glazbu; diplomirao književnost na sveučilištu u Petrogradu, na kojem je kasnije i predavao. Najkontroverzniji među pripadnicima tzv. ruske formalističke škole u knjiž. kritici, prvi je dao pov. pregled njezina razvitka i definirao joj metodu (Kroz književnost — Skvoz' literaturu, 1924; Književnost — Literatura, 1927; Moj ljetopis — Moj vremennik, 1929). Teorijom filma bavio se povremeno. Prvotnu prirodu svake umjetnosti smatrao je potrebom za oslobađanjem energije, koja se očituje najprije u nejasnoj težnji što ima obilježja igre (→ fotogeničnost kao semantika slike), a zatim u »izražajnosti«, dinamičnu jeziku (mimika, gestovi, predmeti, planovi, kutovi snimanja). Semantičko povezivanje strukturiranih slika u filmu omogućava građenja prostorno-vremenskog pokreta, što film čini konvencionaliziranijim jezikom koji, posredstvom semantike montaže, dostiže metaforičnost; u tom smislu, montaža je prije svega semantički postupak i činilac stila (Problemi filmske stilistike — Problemy kino-stilistiki, 1927, u zborniku Poetika filma).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

EJHENBAUM, Boris Mihajlovič. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 24.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/1523>.