LZMK

Filmska enciklopedija

EJHENBAUM, Boris Mihajlovič Filmska traka traži dalje ...

EJHENBAUM, Boris Mihajlovič, sovj. esejist i teoretičar filma (Krasnij, 16. X 1886 — Lenjingrad, 24. XI 1959). Studirao medicinu i glazbu; diplomirao književnost na sveučilištu u Petrogradu, na kojem je kasnije i predavao. Najkontroverzniji među pripadnicima tzv. ruske formalističke škole u knjiž. kritici, prvi je dao pov. pregled njezina razvitka i definirao joj metodu (Kroz književnost — Skvoz' literaturu, 1924; Književnost — Literatura, 1927; Moj ljetopis — Moj vremennik, 1929). Teorijom filma bavio se povremeno. Prvotnu prirodu svake umjetnosti smatrao je potrebom za oslobađanjem energije, koja se očituje najprije u nejasnoj težnji što ima obilježja igre (→ fotogeničnost kao semantika slike), a zatim u »izražajnosti«, dinamičnu jeziku (mimika, gestovi, predmeti, planovi, kutovi snimanja). Semantičko povezivanje strukturiranih slika u filmu omogućava građenja prostorno-vremenskog pokreta, što film čini konvencionaliziranijim jezikom koji, posredstvom semantike montaže, dostiže metaforičnost; u tom smislu, montaža je prije svega semantički postupak i činilac stila (Problemi filmske stilistike — Problemy kino-stilistiki, 1927, u zborniku Poetika filma).

Du. S.


Citiranje:
EJHENBAUM, Boris Mihajlovič. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 23.1.2022. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1523>.

kratice i simboli