LZMK

Filmska enciklopedija

EDWARDS, Blake Filmska traka traži dalje ...

EDWARDS, Blake (puno ime William B. Edwards), am. filmski i tv-redatelj, scenarist, producent i glumac (Tulsa, Oklahoma, 26. VII 1922). Sin kaz. redatelja, karijeru film. glumca započinje poč. 40-ih godina; postupno dobiva i veće uloge, a afirmira se i kao scenarist (npr. vesterni L. Selandera). Poč. 50-ih godina napušta glumu i posvećuje se scenarizmu na radiju, televiziji i filmu (surađujući uglavnom na komedijama R. Quinea). Kao redatelj debitira na televiziji (tv-serija Four Star Playhouse), a prvi film režira 1955 (komedija Dođi sa smiješkom — Bring Your Smile Along); do kraja 50-ih godina režira još 6 komedija (u većini je i scenarist ili koscenarist), u kojima se oslanja na britanske tzv. Ealing-komedije. Istodobno sudjeluje i u realizaciji uspješnih tv-serija Danteov pakao, Peter Gunn i Mr. Lucky. Prvi red. uspjeh postiže ironičnom melodramom Doručak kod Tiffanyja (Breakfast at Tiffany's, 1961), prema istoimenoj prozi T. Capotea, u kojoj analizira newyoršku snobovsku atmosferu; ipak, taj film nije najkarakterističniji za njegov opus, kao ni iduća dva: virtuozni thriller Operacija Teror (Experiment in Terror, 1962) i turobna drama o alkoholičarima Dani vina i ružâ (Days of Wine and Roses, 1962). Najtipičnija je za njegovo stvaralaštvo briljantna serija o nespretnom inspektoru Clouseauu (P. Sellers) koju započinje 1964. filmovima Ružičasta pantera (Pink Panther) i Pucanj u tami (A Shot in the Dark) (od potonjeg uglavnom je i producent svojih filmova); artificijelan svijet vratolomne humornosti i euforično gomilanje vizualnih gegova i verbalnih poigravanja čine je reprezentativnim am. izdankom tradicije Ealing-komedijâ. Idućih desetak godina s različitim se uspjehom okušava u više žanrova — od burleskne komedije Najveća trka oko svijeta (The Great Race, 1965), preko vesterna Vagabundi Zapada (Wild Rovers, 1971), thrillera Doktor detektiv (The Carey Treatment, 1972) do špijunskih melodrama Špijunka Darling Lili (Darling Lili, 1970) i Sjeme korupcije (The Tamarind Seed, 1974); u potonja dva prvi put surađuje sa svojom suprugom J. Andrews. Velik komerc. uspjeh postigao je samo ratnom komedijom Što si radio u ratu, tata? (What Did You Do in the War, Daddy?, 1966); cijelo to razdoblje svjedoči o njegovoj umj. nesigurnosti, pa je povratak seriji o inspektoru Clouseau razumljiv red. i producentski potez; nakon scenarija za film Inspektor Clouseau (1968) B. Yorkina, E. do 1983. režira još 5 filmova i postiže velik umj. i komerc. uspjeh (kojemu uvelike pridonose izvanredna glavna glazb. tema H. Mancinija i duhovita anim. špica F. Frelenga i D. DePatieja): Povratak Pink Panthera (Return of Pink Panther, 1974), Inspektor Clouseau u akciji (The Pink Panther Strikes Again, 1976), Osveta inspektora Clouseaua (The Revenge of Pink Panther, 1978) i Duboki trag Pink Panthera (Trail of Pink Panther, 1982); potonji (2 godine nakon smrti P. Sellersa) kombinacija je dotad neiskorištenih glumčevih materijala s novosnimljenim scenama dr. glumaca. Unatoč visokoj razini tih filmova, više pažnje E. privlači sa 3 filma koji red. i scenar. rafiniranošću navješćuju njegov autorski zenit — Desetka (10, 1979), gorkohumorna melodrama o sukobu generacijâ; Pasji sinovi (S. O. B., 1981), sentimentalno-brutalna satira hollywoodskog načina života i morala; Viktor — Viktorija (Victor — Victoria, 1982, César za najbolji strani film), nostalgični remake istoimene njem. muzičke komedije R. Schünzela iz 1933 (u sva tri gl. uloge igra J. Andrews). Potonji, priča o pjevačici koja 30-ih godina u Parizu nastupa kao muškarac koji imitira žene, vjerojatno je najuspjeliji Edwardsov film; u njemu se prepliću autorovi gl. motivi — transvestitizam, homoseksualnost, snobizam, dekadencija, poigravanje apsurdom, te potraga za ljubavlju usamljenih, neadaptiranih osoba; ujedno se otkriva kao jedan od rijetkih suvremenih redatelja koji može u formi komedije ispričati suptilnu priču.

Ostali filmovi: On se posljednji smijao (He Laughed Last, 1956); Gospodin Cory (Mister Cory, 1957); Taj sretni osjećaj (This Happy Feeling, 1958); Savršeni dopust (The Perfect Furlough, 1958); Operacija Podsuknja (Operation Petticoat, 1959); Zadnji čas (High Time, 1960); Detektiv Gunn (Gunn, 1967); Zabava (The Party, 1968); Čovjek koji je volio žene (The Man Who Loved Women, 1983); Prokletstvo Pink Panthera (Curse of the Pink Panther, 1983); Micki i Maude (Micki & Maude, 1984).

N. Paj.


Citiranje:
EDWARDS, Blake. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 23.1.2022. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1514>.

kratice i simboli