LZMK

Filmska enciklopedija

DECAË, Henri Filmska traka traži dalje ...

DECAË, Henri, franc. snimatelj (Saint-Denis, 31. VII 1915 — Pariz, 7. III 1987). Već sa 15 godina snima svoje prve amat. filmove. Nakon završetka Tehničke škole za fotografiju i film (E. T. P. C.) u Parizu, radi isprva kao snimatelj zvuka i montažer. Za II svj. rata snimatelj je u franc. ratnom zrakoplovstvu, a od 1945. foto-reporter lista »Petit Parisien«. Snimivši prethodno četrdesetak propagandnih i kratkometr. filmova, 1947. počinje raditi u igr. produkciji. God. 1952. prihvaća ono što su svi poznatiji franc. snimatelji odbili: za redatelja J. Duponta, krajnjeg desničara, snima u Koreji ratnohuškački film Jad. U franc. kinematografiju unosi dokumentarističku slobodu, neku vrstu neformalnog realizma; uspješno se prilagođava svim mogućim situacijama, a spremno prihvaća i primjenjuje svako novo dostignuće film. tehnike. Osobito uspješno koristi visoko osjetljive filmove, zbog čega je omiljeni snimatelj (i, uz R. Coutarda, gotovo jedini) nekih redatelja franc. novog vala, posebno J.-P. Melvillea, C. Chabrola i L. Mallea. U Melvilleovoj Tišini mora (1949) ostvaruje uzornu fotografiju kamerom iz ruke, a najbolji mu je rad uopće u filmu Lift za gubilište (1957) L. Mallea. Od filmova u crno-bijeloj tehnici još valja istaknuti 400 udaraca (1959) F. Truffauta, a od onih u boji U zenitu sunca (1959) R. Clémenta i Dvostruki obrtaj (1960) C. Chabrola, u kojem uspijeva postići da sunčevo svjetlo istodobno simbolizira ljepotu i sreću, ali i neugodu. Za Melvillea snima i filmove Bljedoliki ubojica (1967), u kojem — pretežno tercijarima i izgradnjom svjetla — na gledatelja uspijeva prenijeti svu usamljenost gl. junaka, i Crveni krug (1970). Od sredine 60-ih godina sve više radi i u međunar. produkcijama, učvršćujući discipliniranom studijskom fotografijom svoj ugled: npr. Noć generalâ (1967) A. Litvaka, Bobby Deerfield (1977) S. Pollacka, Momci iz Brazila (1978) F. J. Schaffnera i dr. U starijoj dobi radio je i na televiziji.

Ostali važniji filmovi: Strašna djeca (J.-P. Melville, 1950); Lijepi Serge (C. Chabrol, 1958); Ljubavnici (L. Malle, 1958); Rođaci (C. Chabrol, 1959); Naivne djevojke (C. Chabrol, 1960); Léon Morin, svećenik (J.-P. Melville, 1961); Privatni život (L. Malle, 1961); Najstariji Ferchaux (J.-P. Melville, 1962); Nedjelje u gradu Avrayu (S. Bourguignon, 1962); Dan i sat (R. Clément, 1963); Slatko i kiselo (J. Baratier, 1963); Crni tulipan (Christian-Jaque, 1963); Vrtuljak (R. Vadim, 1964); Viva Maria (L. Malle, 1964); Hotel Raj (P. Glenville, 1966); Komedijaši (P. Glenville, 1967); Kradljivac iz Pariza (L. Malle, 1967); Čuvari zamka (S. Pollack, 1969); Sicilijanski klan (H. Verneuil, 1969); Jedina igra u gradu (G. Stevens, 1969); Dvoje ljudi (R. Wise, 1973); Luda trka (C. Zidi, 1975); Smrt korumpiranog štakora (G. Lautner, 1977); Guignolo (G. Lautner, 1979); Gotovo savršena veza (M. Ritchie, 1979); Otok gusarâ (M. Ritchie, 1980); Inspektor Baksuz (C. Zidi, 1980); Udarac kišobranom (G. Oury, 1980); Da li je to razumno? (G. Lautner, 1981); Profesionalac (G. Lautner, 1981).

K. Mik.


Citiranje:
DECAË, Henri. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 7.7.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1230>.

kratice i simboli