LZMK

Filmska enciklopedija

DANIELS, William, H. Filmska traka traži dalje ...

DANIELS, William, H., am. snimatelj (Cleveland, Ohio, 1. XII 1895 — 14. VI 1970). Član A. S. C., čiji je bio i predsjednik 1961—63. Od 1917. asistent snimatelja u studijima Triangle, a od 1918. i samostalni snimatelj. Snim. afirmaciju stječe radom u filmovima Pohlepa (1925) i Vesela udovica (1925) E. von Stroheima (u oba je susnimatelj sa B. Reynoldsom). Od 1924. do 1946. vodeći je snimatelj u studijima MGM, od 1947. do 1951. radi za Universal, a potom i za više dr. kompanija. Osobito je poznat i cijenjen kao snimatelj glamour-fotografije 30-ih godina, kada snima devetnaest filmova s G. Garbo u gl. ulozi (u MGM tada se preferira jasna, profinjena rasvjeta bez dramatičnog kontrasta, kako bi se sve moglo skoncentrirati na ljepotu G. Garbo); posebno kvalitetan rad ostvario je u filmovima Put i đavao (1927) C. Browna i Kraljica Kristina (1934) R. Mamouliana. Za izrazito realist. fotografiju u filmu Goli grad (1948) J. Dassina nagrađen je Oscarom. Pedesetih i 60-ih godina najbolja ostvarenja daje u filmovima Winchester 73 (1950), Priča o Glennu Milleru (1954), u kojem je — u sceni u podrumu — svaki instrument osvijetlio svjetlom čija je valna dužina odgovarala ton. frekvenciji, i Strateška zračna komanda (1955) A. Manna, te Mačka na vrućem limenom krovu (1958) R. Brooksa, u kojem se dokazuje i kao vrstan majstor boje.

D. je jedan od najistaknutijih snimatelja u povijesti am. filma, osobito kao inovator koji mijenja svoj stil od filma do filma prilagođujući ga temi, te vizijama i zahtjevima redatelja (»Snimatelj mora biti izumitelj detalja, pridonoseći tako imaginaciji redatelja«); najbolji su primjer tome scene G. Garbo i R. Novarra osvijetljenih samo žarom cigarete u filmu Mata Hari (1932) G. Fitzmauricea, ili pak nastojanje da u Pohlepi s pomoću reflektora postigne osjećaj postojećeg svijetla u interijeru. Nije izbjegavao reflekse i sjene, jer i to pridonosi realizmu fotografije. Samostalno je snimio stotinjak filmova.

Ostali važniji filmovi: Žena ljubavnih afera (C. Brown, 1928); Anna Christie (C.Brown, 1930); Grand Hotel (E. Goulding, 1932); Raspućin i carica (R. Boleslawski, 1933); Obojeni veo (R. Boleslawski, 1934); Ana Karenjina (C. Brown, 1935); Romeo i Julija (G. Cukor, 1936); Dama s kamelijama (G. Cukor, 1937, susnimatelj sa K. Freundom); Marija Antoaneta (W. S. Van Dyke, 1938); Ninočka (E. Lubitsch, 1939); Gruba sila (J. Dassin, 1947); Pat i Mike (G. Cukor, 1952); Daleka zemlja (A. Mann, 1955); Moj čovjek Godfrey (H. Koster, 1957); Can-Can (W. Lang, 1960); Jedanaest veterana (L. Milestone, 1960); Kako je osvojen Divlji zapad (J. Ford i H. Hathaway, 1962, susnimatelj sa M. Krasnerom, Ch. Langom jr. i J. LaShelleom); Ekspres pukovnika Ryana (M. Robson, 1965); Lady L (P. Ustinov, 1965); »F« kao Flint (G. Douglas, 1967); Dolina lutaka (M. Robson, 1967).

K. Mik.


Citiranje:
DANIELS, William, H.. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 27.6.2022. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1193>.

kratice i simboli