MUYBRIDGE, Eadweard

traži dalje ...

MUYBRIDGE, Eadweard (pr. ime Edward James Muggeridge), brit. fotograf i izumitelj (Kingston-upon-Thames, 9. IV 1830 — Kingston-upon-Thames, 8. V. 1904). Nije poznato gdje je izučio fotogr. zanat, ali je već sa 30 godina čuven fotograf. Oko 1852. odlazi u SAD, gdje se najprije ističe radeći snimke pacifičke obale za am. vladu (koje potkraj 60-ih godina i javno izlaže). Njegove zasluge kao pionira film. fotografije datiraju iz 1872. Graditelj centralne pacifičke željeznice i bivši guverner Californije L. Sranford, inače strastveni ljubitelj konjâ, zamolio ga je da snimi konja u galopu kako bi se pokazalo — zbog oklade — da li konj u trku u jednom trenutku nijednom nogom ne dotiče tlo. M. smišlja najprije sistem sa 12, a kasnije sa 24 fotogr. aparata, koji su u pravilnim razmacima postavljeni uz trkališnu stazu; zapor svakog aparata vezan je uzicom koja prelazi stazu, pa konj — prekidajući u galopu uzice — »izvodi« okidanje. Fotografije — razvijene i postavljene jedna uz drugu — dokazale su da konj u pojedinim trenucima lebdi; 1878. M. ih je objavio u knjizi Konj u pokretu (Horse in Motion), koja je pobudila veliko zanimanje lik. umjetnikâ i fiziologâ. Sl. eksperimente izvodio je kasnije s dr. životinjama i ljudima, a 1878. konstruirao je projektor za film. prikazivanje takvih snimaka (anticipiran od phenakistiscopea J.-A.-F. Plateaua) nazvan → zoöpraxiscope; s vremenom taj je izum usavršio u → zoetrope. O toj temi držao je i mnogobrojna predavanja, od 1880. i projekcije fotografija-dijapozitiva s pomoću zoöpraxiscopea (1881. i u Evropi) te objavio knjige Lokomocija životinja (Animal Locomotion, 1887), Životinje u pokretu (Animals in Motion, 1899) i Ljudska figura u pokretu (The Human Figure in Motion, 1901).

Uz É.-J. Mareyja, P.-J.-C. Janssena i O. Anschütza, M. je svakako najznačajnije ime vezano uz pojam → kronofotografije, tj. snimanja fotografija u pravilnim vremenskim razmacima. Po nekim tumačenjima (Hendricks) M. je zapravo zainteresirao Th. A. Edisona (dotad obuzetog gotovo isključivo problematikom zv. filma) — predloživši mu u veljači 1888. da njegov zoöpraxiscope poveže sa svojim phonographom (zbog toga je i daleki preteča zv. filma) — za eksperimente koji će dovesti do otkrića → kinetoscopea, te je tako i izuzetno značajan preteča filma.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

MUYBRIDGE, Eadweard. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3658>.