GÉLIN, Daniel

traži dalje ...

GÉLIN, Daniel, franc. filmski i kazališni glumac (Angers, 19. V 1921). Otac → Marije Schneider. Glumu uči privatno kod R. Simona, potom studira na pariškom konzervatoriju (među ostalim, u klasi L. Jouveta). Glum. karijeru počinje na filmu, s prvom većom ulogom u Prvom sastanku (H. Decoin, 1941). Nakon II svj. rata isprva nastupa uglavnom u kazalištu (istakavši se, npr., u komadima Iza zatvorenih vrata J.-P. Sartrea i Strašni roditelji J. Cocteaua); potom, najuspješnije surađujući sa J. Beckerom, postaje jednim od vodećih franc. glumaca 50-ih godina. Crn, mršava i izražajnog lica, gotovo uvijek vrlo ozbiljan, najčešće tumači uloge nesretnih i tragičnih, redovito simpatičnih muškaraca, tako suvremena franc. mladića u Sastanku u srpnju (J. Becker, 1949), nadarenog pijanista u Édouardu i Carolini (J. Becker, 1951), nesretnog slikara u Trenucima istine (J. Delannoy, 1952), te nevino osuđenoga navedenog na samoubojstvo u Aferi Maurizius (J. Duvivier, 1953). Nakon toga film. karijera mu opada, pa ponovno češće nastupa u kazalištu; ipak, do 1983. odigrao je više od 90 film. uloga. Okušao se i u film. režiji (Dugi zubi — Les dents longues, 1953, i gl. muška uloga). Objavljuje i poeziju koja nailazi na zanimanje knjiž. kritike.

I njegov sin Xavier Gélin je film., kaz. i tv-glumac.

Ostale važnije uloge: Ubojica stanuje na br. 21 (H.-G. Clouzot, 1942); Djevojke s Obale cvijeća (M. Allégret, 1943); Martin Roumagnac (G. Lacombe, 1946); Večeras dolazi prijatelj (R. Bernard, 1946); Raj izgubljenih pilota (G. Lampin, 1948); Miquette i njezina majka (H.-G. Clouzot, 1949); Vrtuljak (M. Ophüls, 1950); Bogu su potrebni ljudi (J. Delannoy, 1950); Divna stvorenja (Christian-Jaque, 1952); Užitak (M. Ophüls, 1952); Snijeg je bio prljav (L. Saslavsky, 1952); Glas tišine (G. W. Pabst, 1952); Rob (Y. Ciampi, 1953); Ulica Estrapade (J. Becker, 1953); Kad bi Versailles pričao (S. Guitry, 1954); Rimljanka (L. Zampa, 1954); Napoleon (S. Guitry, 1954); Voli me, ne voli me (M. Allégret, 1955); Čovjek koji je suviše znao (A. Hitchcock, 1956); Smrt na prijevaru (M. Camus, 1956); Povratak poluge (D. de La Patellière, 1957); Tri dana života (G. Grangier, 1958); Djevojka iz Hamburga (Y. Allégret, 1958); Kartaga u plemenu (C. Gallone, 1960); Austerlitz (A. Gance, 1960); Bijeg u sjenku (A. Astruc, 1960); Orfejev testament (J. Cocteau, 1961); Mrtva sezona za ljubav (P. Kast, 1961); Praznici u Portugalu (P. Kast, 1964); Kupe za ubojice (Costa-Gavras, 1965); Gori li Pariz? (R. Clément, 1966); Gorke trave (Ž. Mitrović, 1966); Demarkaciona linija (C. Chabrol, 1966); I ne uvedi me u napast (J.-P. Bertrand, 1970); Uništiti, reče ona (M. Duras, 1970); Šum na srcu (L. Malle, 1971); Plašt nema džepova (J.-P. Mocky, 1973); Svi ćemo ići u raj (Y. Robert, 1977) Noć u Varennesu (E. Scola, 1981).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

GÉLIN, Daniel. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 18.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/1913>.