FREE CINEMA

traži dalje ...

FREE CINEMA (engl. slobodni film), naziv za dokum. pokret u Vel. Britaniji koji je okupio nekoliko vrhunskih film. autora, a svrha mu je bila da se neke postavke već klasične Griersonove škole obnove i aktualiziraju. Ti su autori nadišli objektivizam i česti didaktizam → Britanskoga dokumentarističkog pokreta; poetični i satirični elementi daju pokretu novu, svježu notu naglašeno subjektivnog pristupa. Nadalje, karakterističan je za tu struju i naglasak na svakodnevici, a s tim u vezi tek posredno ekspliciranje društv. problemâ koji su u osnovi prikazivanih događanja. Također, pokret ima pionirsko značenje u rodu dokum. filma s obzirom na tretman govora; koristeći rasprostranjivanje (u to vrijeme) lako nosivih pomagala za sinkrono snimanje zvuka, redatelji posebnu pozornost posvećuju bilježenju spontanih razgovora. Za kratkog vijeka pokreta (približno 1954—59) istakli su se: Lindsay Anderson filmovima »Djeca četvrtka« (1954), »O, zemljo snova« (1954) i »Svaki dan osim na Božić« (1957); Karel Reisz filmovima »Mama, nemoj dopustiti« (1955) i »Mi smo momci iz Lambetha (1959); Lorenza Mazetti filmom »Zajedno« (1955); Robert Vas filmom »Utočište Engleska« (1956). Već 1960. dvojica najtalentiranijih autora iz grupe, L. Anderson i K. Reisz, prelaze na igr. film, te se Free Cinema tiho gasi u dokum. filmu, ali se u igr. filmovima spomenute dvojice i dalje osjećaju stilske komponente i konciznost dokumentarizma, osobito u filmovima »Subotom uveče, nedjeljom ujutro« (1960) Reisza i »Sportski život« (1963) Andersona.

LIT.: A. Lovell/J. Hillier, Studies in Documentary, London 1972; E. Orbanz, Journey to a Legend and Back — The British Realistic Film, Berlin 1977.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

FREE CINEMA. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/1819>.