LZMK

Filmska enciklopedija

FISCHINGER, Oskar Filmska traka traži dalje ...

FISCHINGER, Oskar, njem. slikar i sineast (Gelnhausen, 22. VI 1900 — Los Angeles, 31. I 1967). God. 1922—26. živi u Monaku, upoznaje redatelja W. Ruttmanna, te realizira seriju apstraktnih anim. kompozicija s pomoću tankih listića voska: Eksperimenti s voskom (Wachsexperimente), Linije bujice (Stormlinien), Spirale (Spiralen) itd; neka od tih iskustava korištena su prilikom izrade scenografije za »film sjenâ« Pustolovine princa Ahmeda (1926) L. Reiniger. God. 1927. odlazi u Berlin; tada nastaje eksperimentalni dokum. film Lutanje München-Berlin (München-Berlin Wanderung, 1927). Tokom 1928. kreira spec. efekte za Ženu na mjesecu (1929) F. Langa. God. 1927—29. radi na nedovršenom filmu Siluete (Silhouetten) u kojem varira razne animacijske tehnike i materijale, od 1927. do 1932. stvara seriju od 13 Studijâ (Studie 1, Studie 2, itd) na muz. teme. U zv. razdoblju, u svoja istraživanja oblikâ, pokretâ i harmonije uključuje zvuk, zatim boju; nastaju Ljubavna igra (Liebesspiel, 1931), Kolorature (Koloraturen, 1932) i Krugovi (Kreise, 1933), zatim remek-djelo Kompozicija u plavom (Komposition in Blau, 1934). God. 1936. odlazi u SAD, bez uspjeha surađuje sa W. Disneyjem na Fantaziji, realizira filmove Optička poema (Optical Poem, 1938), Allegretto (1940) i svoje zadnje remek-djelo Slikarstvo u pokretu br. 1 (Motion Painting No I, 1948). Veliki eksperimentator, majstor apstraktne film. kompozicije, smatra se jednim od gl. stvaralaca → avangarde i → eksperimentalnog filma, a poseban prilog dao je estetici animacije.

LIT.: W. Moritz, The Films of Oskar Fischinger (u časopisu »Film Culture«, No. 58-59-60), New York 1974.

R. Mun.


Citiranje:
FISCHINGER, Oskar. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 11.8.2022. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1725>.

kratice i simboli